יום שלישי, 6 במאי 2014

ארץ ישראל שלי (?) יפה וגם פורחת (?)

הרשו לי להחזיר אתכם לשנות השמונים העליזות:
יום חמישי, האחד במאי (שהוא יום חופש באירופה) ואני מלמדת שיעור פרטי. מסביב לשולחן יושבים התלמידים שלי, כולם הורים לילדים וגדולים ממני בעשור. לאחר הצפייה, הם בעיקר הביעו התפעלות מהשפם של דודו וכמה שהוא תואם לשנות השמונים. 
מה שכמובן הזכיר לי את הטקס במושב בו המחזנו בו את ארץ ישראל שלי יפה. עברו כעשרים שנים, אשר לסכם שנטעתי עצים, אך הסיכוי שאני אסלול כביש, אבנה בית או גשר -הוא אפסי. כמו שתלמידי סיכמו-זה שיר פטריוטי. ועז עברנו לדון בתרגום הנכון של הפועל לסלול לצרפתית.

בית שלא בניתי וכרם שלא נטעתי בבורדו
לרגל יום השואה\ יום הזיכרון\ יום העצמאות. עלתה השאלה מה אלמד באולפן ? ומה לובשים? ובכן, התשובה, כרגיל, היא מה שמתאים לכיתה ומה שאת רוצה. אין פה חובה של חולצה לבנה וג'ינס. אז תלמידי לומדים שירים שקשורים לארץ ישראל: כל הארץ דגלים דגלים לרמה א' וארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת לרמה ב'. אתמול איחדנו את כל תלמידי האולפן וצפינו בחלק מהטקס בהר הרצל. כאשר המורות מתרגמות סימולטנית לצרפתית. נראה שהרווחנו כמה נקודות של ציונות אצל הועד המנהל.
בעיני חלק  מתפקידי באולפן הוא לתווך את החגים והמועדים לתמידים. כשאני עומדת מולם  אני מקור סמכות בכל הקשור לישראל והם מספרים ומתייעצים לגבי העלייה ארצה. אני מנסה להציג את ישראל יפה ופורחת ובמקביל להיות כנה והוגנת לגבי הקשיים שלי לבנות בה בית. 

לפעמים הפתרון הוא לבתחבר למקורות ולהכין גפילטעפייש לסדר
המרחק מכל הטקסים, המנהגים ואזכרות הפרטיות הוא קשה ונחמד בו זמנית. בימים האלו שאני מרגישה רחוקה, אבל הטוויטר הומה בסיפורים ובדיחות. וטוב, כי זה הזמן שלי לחשוב על ישראל והקשר ביננו. אני מתגעגת לחברים ולמשפחה ולכך שהכינוס הוא הרבה פעמים מסביב לשולחן או לקבר. וחסרים לי המפגשים האלו. ומצד שני אני מרגישה חופש ויכולת לבחור לעצמי את הדרך לציין. נערה חכמה הציעה שנלך לאכול סטייק לרגל יום העצמאות. אחרי שהבנו שבפארקים אסור להדליק אש. והזמינו אותנו למופע שקק"ל מארגנת, כמה אנכרוניסטי. אני לא מחפשת את הטקס הקהילתי ואת המפגש הישראלי. אני לא מרגישה שייכת פה לשתי הקבוצות ונוח לי לבחור את הטקסים שלי בעצמי.

ובשיחות הטלפון והסקייפ שואלים מתי אתם חוזרים?  אנחנו לא יודעים. אולי נדע בנובמבר הבא ואולי לא. עד אז אנחנו בהרפתקאה בנכר.
הרפתקאה- תמונת אילסוטרציה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

להגיב זה מגניב